147. TOCAJAZZ 

Sessions:
Lloc: Aula
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

6è educació primària

Responsable/s

ICAR TOSET. Tel. 654737841MÚSIC 

 

Descripció
Toca Jazz és un projecte col·laboratiu en el què diferents escoles d’un mateix municipi s’ajunten per a interpretar conjuntament temes clàssics de la música swing i jazz. La finalitat de la iniciativa és treballar aquest estil musical de manera vivencial i entretinguda amb els alumnes de 6è de primària, amb la flauta dolça, el cant i la percussió corporal.


Objectius
L’objectiu final consisteix en interpretar les cançons treballades a classe al llarg del curs, juntament a un trio de jazz (guitarra, contrabaix i bateria). Els infants de totes les escoles participants sonaran conjuntament peces tan memorables com Summertime (George Gershwin), St. Thomas (Sonny Rollins), Bag’s Groove (Milt Jackson), Daphne (Django Reindhart), So what? (Miles Davis) i Mike the Knife (Kurt Weill).


Continguts
Conceptes: Al llarg del curs els alumnes aniran treballant diferents temes clàssics de la música swing i jazz, alhora que aniran aprenent la història de cadascun dels autors. Les cançons s’interpretaran amb la flauta dolça, la percussió corporal i el cant i, per tant, al llarg del procés s’aniran llegint partitures que permetran adquirir conceptes propis del llenguatge musical.

Procediments: Per a l’aprenentatge de les cançons l’organització posarà a disposició de mestres i alumnes una pàgina web des de la què es podran descarregar totes les partitures de les cançons i on, a més, s’hi trobaran uns vídeos didàctics que permetran treballar els temes còmodament no només des de classe sinó també des de casa.

Actituds: En aquesta activitat és important mostrar una actitud activa i participativa. És una activitat lúdica i, sobretot, molt pràctica. Per tant, és important que tot l’alumnat mostri ganes i motivació a l’hora de sonar. Cal remarcar també que no és imprescindible haver de sonar totes les cançons amb la flauta dolça. Si a un infant no li surt una cançó pot fer percussió corporal o pot acompanyar fent notes llargues. A la pàgina web hi haurà adaptacions preparades per aquells alumnes que les necessitin. El més important és passar-s’ho bé tocant música jazz.

Metodologia
Abans: Els músics passaran per totes les escoles a l’inici del curs (per presentar l’activitat i motivar als infants) i poc abans del concert final (per repassar la feina feta al llarg del curs).
Durant: Al llarg del curs és important que cada mestre vagin treballant les cançons amb els seus alumnes. És fonamental programar bé el temps i intentar que no quedi cap cançó sense preparar. L’èxit del concert final en gran mesura dependrà de la feina que s’hagi fet al llarg del curs.

Després: L’activitat final serà un concert conjunt de tots els alumnes amb el trio de jazz. És un moment molt especial perquè els infants comproven que la feina feta ha valgut molt la pena. És una experiència molt recomanable i s’ho passen molt bé.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Quan els músics visitin els centres serà necessari tenir a punt un projector per poder mostrar les partitures i els vídeos. 


Observacions

Als mestres de música dels centres interessats en participar se’ls enviaria les partitures de les cançons acompanyades d’uns vídeos didàctics que permetran treballar les cançons a classe d’una manera còmoda i divertida. Tot el material està molt organitzat i preparat. D’aquesta manera els alumnes també podran conèixer la història del Jazz, així com els principals compositors i instrumentistes de tots els temps d’una manera lúdica i divertida. Les cançons escollides tracen un recorregut per les diferents etapes i moviments de la música jazz: des del blues més primitiu, passant pel gypsie, el cabaret i el món dels crooners.